یک مقام مسئول در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از بومیسازی زنجیره ساخت انبارهای نفت در ایران خبر داد و اعلام کرد: 3 روش جدید برای مشاکت بخش خصوصی در ساخت انبارهای نفت تعریف شده است.
حیدر شمسی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت خودکفایی در ساخت مخازن ذخیرهسازی فرآوردههای نفتی، گفت: در حال حاضر در بخش طراحی و انجام مطالعات مهندسی و انجام مراحل ساختمان، نصب و راهاندازی 100 درصد به خودکفایی رسیده ایم.
مدیر مهندسی و طرحهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تمامی مراحل طراحی، مطالعات مهندسی، ساخت، نصب و راهاندازی انبارهای نفت توسط پیمانکاران، سازندگان و مشاوران ایرانی انجام می شود، تصریح کرد: با این وجود در بخش تامین کالا و تجهیزات هم حدود 70 درصد خودکفایی حاصل شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در تامین کالا و تجهیزات مخازن و انبارهای نفتی نیازی به خودکفایی کامل نیست، اظهار داشت: زیرا ساخت برخی از کالاها در داخل کشور از توجیه اقتصادی برخوردار نیست.
وی همچنین در خصوص نحوه مشارکت بخش خصوصی در ساخت انبارهای نفت جدید، بیان کرد: بر اساس سیاستهای جدید ساخت تمامی انبارهای جدید نفتی به منظور افزایش ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع با مشارکت بخش خصوصی انجام میشود.
شمسی افزود: بخش خصوصی با استفاده از سرمایه گذاری به روشBOO ،BOT و EPCF میتوانند در ساخت انبارهای جدید نفت مشارکت داشته باشند.
مدیر مهندسی و طرحهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی همچنین ظرفیت ذخیره سازی فرآوردههای نفتی ایران را بیش از 60 روز عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی برنامه افزایش ظرفیت ذخیره سازی به 80 روز در دستور کار قرار دارد.
پیش بینی میشود تا پایان سالجاری 4 انبار جدید نفتی در مدار بهره برداری قرار بگیرد، همچنین امسال طرح توسعه انبار نفت گرگان هم راه اندازی خواهد شد.
از این رو، انبارهای نفت کرمان با ظرفیت 345 میلیون لیتر، انبار نفت ارومیه با ظرفیت 120 میلیون لیتر، انبار نفت جدید ماهشهر با ظرفیت 300 میلیون لیتر، انبار نفت ملایر با ظرفیت 70 میلیون لیتر و طرح توسعه انبار نفت گرگان شامل ساخت یک دستگاه مخزن فرآورده با ظرفیت 20 میلیون لیتر و تاسیسات جانبی راهاندازی میشود.
در شرایط فعلی ظرفیت ذخیره سازی فرآوردههای نفتی به 11 میلیارد و 600 میلیون لیتر رسیده و پیش بینی میشود تا پایان دولت دهم ظرفیت ذخیرهسازی سوخت مایع به بیش از 12.8 میلیارد لیتر افزایش یابد.
در پی کاهش ارزش دلار در برابر یورو، قیمت جهانی طلا افزایش یافت.
در جریان معاملات اولین روز کاری بازارهای جهانی در هفته جدید، قیمت هر اونس طلا تا لحظه مخابره خبر حدود 5 دلار افزایش یافت و به یکهزار و 621 دلار رسید.
روز یکشنبه وزیر دارایی یونان اعلام کرد که کشورش باید به هر قیمتی در منطقۀ یورو باقی بماند. در پی این اظهارنظر و آغاز تلاش های تازه مقام های اتحادیه اروپا برای حفظ یونان در این اتحادیه، امیدواری های تازه برای غلبه بر بحران اقتصادی اروپا به وجود آمده است. این امر موجب تقویت یورو در برابر دلار آمریکا در بازارهای مالی جهان شد.
صدر اعظم آلمان ضمن حمایت از اقدامات دولت جدید یونان برای خروج از بحران مالی و بدهی تاکید کرد یونان باید در منطقه یورو باقی بماند.
کد خبر: ۲۶۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
آنجلا مرکل روز جمعه با آنتونیس ساماراس نخست وزیر یونان در شهر برلین دیدار و گفتگو کرد . این نخستین سفر رسمی خارجی نخست وزیر یونان به شمار می رود .
به گزارش فارس به نقل از روزنامه نیویورک تایمز ، مرکل تاکید کرد آلمان مطمئن است که دولت جدید یونان همه تلاش خود را برای حل مشکلات مالی و بدهی این کشور به کار خواهد گرفت . این وظیفه رهبران سیاسی اروپا است که اتحاد سیاسی و اقتصادی منطقه یورو را حفظ کنند و اجازه ندهند اختلافات سیاسی و اقتصادی روز به روز گسترش یابد . من می خواهم یونان در منطقه یورو باقی بماند و برای دستیابی به این هدف تلاش خواهم کرد .
این در حالی است که دو مقام ارشد آلمانی طی روزهای گذشته نسبت به خروج یونان از منطقه یورو هشدار داده بودند . ولکر کاودر رهبر حزب مرکل در پارلمان آلمان تاکید کرد خروج یونان از منطقه یورو مشکلی برای اتحادیه پولی اروپا نخواهد بود و منطقه یورو مکانیسمهای لازم برای جلوگیری از گسترش این بحران به سایر کشورهای اروپایی را در اختیار دارد .
یونان به دنبال کسب مهلت دو ساله بیشتر از وام دهندگان بین المللی برای اجرای تعهدات اقتصادی و مالی است . یونان باید برای جلب نظر مساعد وام دهندگان بین المللی سیاستهای ریاضت اقتصادی و مالی بیشتری را با هدف کاهش بدهی و کسری بودجه انجام دهد .
بر این اساس یونان از اواخر سال 2009 میلادی تا کنون با بحران مالی و بدهی روبرو است . میزان بدهی های یونان تا پایان سال 2011 میلادی به بیش از 367.9 میلیارد یورو رسیده بود. یونان دو سال پیش مجبور شد برای رهایی از خطر ورشکستگی اقتصادی و مالی کمک 130 میلیارد یورویی را دریافت کند و در ازای دریافت این کمک متعهد به اجرای سیاستهای ریاضتی شده است .
بر اساس طرح وام دهندگان بین المللی دولت یونان باید تا سال 2014 میلادی بیش از 11.5 میلیارد یورو از هزینه های بودجه خود را کاهش دهد .
به گزارش فارس و به نقل از نشریه اتریشی «فرمت»، در پی تداوم بحران در اقتصاد یونان، 19 جزیره خالی از سکنه متعلق به این کشور به فروش گذاشته میشوند.
بر اساس این گزارش،هر متر مربع از این جزایر به قیمت استثنایی 3 یورو فروخته میشود.به این ترتیب گرانترین جزیره 150 میلیون یورو قیمتگذاری شده است.
قرار است این جزایر در پایگاه اینترنتی (Private Island Online ) برای فروش معرفی شوند و متقاضیان خرید این جزایر باید بخش قابل توجهی از بهای جزیره را به صورت نقد پرداخت کنند.
پیش از این «آنتونیس ساماراس» نخستوزیر یونان گفته بود که این کشور تمایل دارد تا جزایر خالی از سکنه خود را به عنوان بخشی از طرح خصوصی سازی در سراسر یونان به فروش بگذارد و این اقدام را نیز تنها راه برای نجات کشورش از بحران اقتصادی خواند.
یونان بیش از 6 هزار جزایر کوچک در دریای مدیترانه دارد اما تنها 227 مورد از این جزایر مسکونی هستند.
همزمان با شدت گرفتن بحران اقتصادی در یونان، برخی مقامات اروپایی مانند «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهوری پیشین فرانسه معتقدند بودند که گذشت زمان و اجرای طرح ریاضت اقتصادی به سود آتن خواهد بود اما اجرای این طرح تنها منجر به افزایش نرخ بیکاری در این کشور و افزایش مهاجرت یونانی ها به نقاط دیگر اروپا و همچنین بیش از پیش شدت گرفتن بحران در این کشور شده است.
منبع مطالب 65 % سایت،از ویکی پیدیا فارسی گرفته شده.
5 % از سایت جادوگران.
(هنوز 30 % مطالب وارد سایت نشده،پس از وارد کردن باقی مطالب،این قسمت ویرایش داده میشود.)(البته ناگفته نماند که 30 % دیگر شامل مطالب درخواستی شما عزیزان میشود،پس ما منتظر سئوالات شما هستیم)
از یک فلات مرکزی تشکیل یافته که آرکادی نام داشت و ناحیهٔ سخت و نامساعدی بود که از جنگلهای بلوط پوشیده میشد، درّههای مرتفع مانع وحدت سیاسی کشور بودند و فقط در جنوب شرقی، در ناحیهٔ تقریباً مسطّحی، بلاد معتبری مانند مانتینه و تژه بوجود آمد. در اطراف فلات مرکزی بخصوص در شمال شرقی و مشرق رشته کوههایی وجود دارد که اغلب ایّام سال پوشیده از برف میباشند و رودخانههای این قسمت از پرتگاهها و درّههای مخوف گذشته و به دریا میریزند.
در بین دامنههای بزرگی که در اطراف فلات مرکزی قرار دارند دامنههای جنوبی، یعنی دامنهٔ مسنی(درّهٔ پامیزوس) و دامنهٔ لاکونی(درّه اوروتاس) بهوسیلهٔ رشته جبال مرتفعی موسوم به تاژت نظیر کوههای آلپ از یکدیگر جدا شدهاند. این دو ناحیهٔ بخصوص مسنی بسیار مستعد و حاصلخیز میباشند ولی رشته کوهی که در مسنی واقع شده آن را به دو قسمت تقسیم کرده و به همین دلیل ایجاد حکومت واحد در آن سرزمین میبوده در صورتی که لاکونی بعلّت نداشتن موانع طبیعی با ایجاد شهرهای در مرکز مانند آمیکله و بعدها اسپارت نائل شد.
دامنهٔ شرقی، یعنی آرگولید، بعکس دامنههای جنوبی به چند منطقه تقسیم شده، دارای بنادر ممتازی بود که تمدّن مادی مشرق در آنها رواج فراوان داشت و همین امر سبب شد که بندر میسن و شهرهای مجاور آن، تیرنت نه تنها در میان شهرهای ناحیهٔ آرگولید بلکه در تمام سرزمین پلوپونز مقام مهمّی را احراز کنند.
دامنهٔ شمالی چندان اهمیّتی نداشت و قطعهٔ باریکی از خشکی بود که در کنارهٔ دریا واقع شده و اغلب در معرض خطر سیلابهایی که از کوههای آرکاری شمالی جاری میشدند قرار میگرفت. این قسمت بعدها به آکائی موسوم شد و آخرین پناهگاه یکدسته از اقوام آکئی که در طلب مسکن مناسبی بودند محسوب گردید.
الید یعنی دامنهٔ غربی که اهمیّت بیشتری داشته، در واقع از درّهٔ دو رودخانهٔ پنه و آلفه تشکیل شده بود و چون از ناحیهٔ مرکزی اژه فاصلهٔ زیادی داشت نقش مهمّی در تاریخ انجام نداد. شهرت و اعتبار الید بیشتر برای معروفیّت المپی جنگل مقدّس مخصوص زئوس المپی بود که هر چهار سال یکبار بازیهای المپی در آن حدود انجام میگرفت. این بازیها بنا به روایت قدیم از ابتکارهای پلوپس پادشاه داستانی میسن و پلوپونز بود که در دورهٔ بعد شکوه و جلوهٔ خاصّی به خود گرفت.
جزیرهٔ سیتر که امروز جزو جزایر ایونی محسوب میشود، در آن موقع وابسته به لاکونی بود و در زمان آکئیها به مناسبت تأسیساتی که فنیقیها در آن داشتند، اهمیّت بسزایی داشت ولی بعدها به تصرّف اسپارت درآمد و شهرت خود را از دست داد. جزیرهٔ زانست نیز که از جزایر ایونی است و در سواحل الید واقع شده جزو لاکونی محسوب میشد.
یونان مرکزی
یونان مرکزی
بهوسیلهٔ دو خلیج کرنت و سارونیک از پلوپونز جدا شده؛ خلیج کرنت مقدار زیادی در خاک پیش رفته و بعلّت وضع کوهستانی خود دفاع پلوپونز را بسیار تسهیل میکرد، در شمال یونان میانه، خلیجهای آرتا و مالیاک قرار گرفته و به این ترتیب ناحیهٔ مرکزی یونان قطعه خاک باریک و کوهستانی است که بعلّت وضع جغرافیایی ایجاد وحدت سیاسی میان نواحی مختلف آن بسیار دشوار بود و به همین مناسبت در دورهٔ آکئیها بقسمتهای متعدّد و مستقل تقسیم میشد، چنانکه آتیک که بعدها به صورت واحدی درآمد به چندین بخش مستقل قسمت شده بود و از میان آنها آتن و الوزیس که در نواحی مسطّح و جلگهای قرار داشت بتدریج قدرت و شهرت بیشتری بدست آوردند. جزایر سالامین و اژین واقع در خلیج سارونیک، مقابل این دو شهر واقع شدهاند، آتیک دارای آب و هوایی مساعد ولی با استعداد حاصلخیزی کم بود.
رشته جبال سیترون میان آتیک و دولت مقتدر تب قرار داشت که از اتّحاد تب و اورکومن کشور تاریخی بئوسی بوجود آمد. بئوسی ناحیهای حاصلخیز بود و ماهیگیری نیز به زندگی اهالی کمک شایانی میکرد. وضع کوههای آن نظیر کوههای آرکاری بود، چنانچه افسانههایی دربارهٔ آنها بوجود آمد و مردم عقیده داشتند که سرزمین اموات در کوههای ناحیهٔ اورکومن قرار دارد. جبال هلیکون نیز در همین قسمت و به عقیدهٔ یونانیان این کوه موطن نهتن از خدایان آنها بوده.
سرزمینی که در مغرب بئوسی واقع شده، در اواخر دورهٔ آکئیها مورد حملات اقوام مهاجم قرار گرفت و از این بابت زیان فراوان دید. این قسمت که فوسید نام داشت از کوهها و گردنههای متعدّد پوشیده میشد، کوه پارناس که مقر آپولون خدای معروف یونان بود در همین ناحیه قرار داشت و شهر دلف که معبدی مخصوص آپولون در آن ساختند، در دامنهٔ همین کوه بنا شد. شهر عمدهٔ این سرزمین، کریسا بود و در قسمتهای غربی فوسید که وضع جغرافیایی و موقع مناسبتری داشت، شهرهای پلورون و کالیدون شهرت یافتند، این دو شهر در کنار رودخانهٔ آکلوس بنا شده و در دورهٔ تاریخی بتصرّف اقوام اتولی درآمدند.
جزایر سفالونی و ایتاک و لوکاد، در مغرب، که از جزایر ایونی بودند جزء قلمروی یونان مرکزی محسوب میشدند و در دورههای قدیم تمدّن درخشانی داشتند.
یونان شمالی
دنبالهٔ کوههای مرکزی در شمال نیز امتداد یافته، در مشرق این کوهها قطعه خاک میان کوههای اوتا و دریا بوجود آورده که معبر معروف ترموپیل در آن قرار دارد. درهٔ رودخانه اسپرکیوس در این ناحیه واقع شده؛ در طرف شمال، جبال پند از شمال به جنوب کشیده شده و در مشرق این کوه جلگهٔ حاصلخیز وسیع و زیبای تسالی قرار گرفته است؛ رودخانهٔ پنه در این سرزمین جاری است که کوههای المپ و اوسا و پلیون را قطع کرده به دریا میریزد، این رودخانه در مسیر خود درّهٔ عظیم و هولناکی را بوجود آورده که از لحاظ دفاعی اهمیّت خاصی دارد و مانند تنگهٔ کرنت و ترموپیل در طول تاریخ نقش مهمّی به عهده داشته است، رشتهٔ شمالی المپ مرتفعترین کوههای یونان محسوب میشود و مرز شمالی یونان را تشکیل میدهد.
قسمت غربی کوههای پند که اپیر خوانده میشد، به عکس تسالی ناحیهای نامساعد بود ولی با این حال معبد معروف ژوپیتر و جنگل انبوهی که از زمزمهٔ برگ درختان آن پیشگوییها میشد در شهر دودن یکی از شهرهای همین ناحیه قرار داشت. همچنین جزیرهٔ کورسیر ضمیمهٔ ناحیهٔ اپیر و دارای تمدّن تقریباً درخشانی بوده.
دریای اژه
جزایر بیشمار این دریا ارتباط میان آسیا و اروپا محسوب میشدند.
جزیرهٔ کرت
جزیرهٔ کرت
این جزیره که حد جنوبی دریای اژه بود و جنگلهای فراوان داشت، پایتخت آن کنوسوس و پادشاه معروف آن مینوس میباشد، در دوره آکئی این جزیره قدرت زیادی داشت ولی در دوره تاریخی از شهرت این جزیره کاسته شد. جزیره رودس که کرت را به نواحی جنوب غربی آسیای کوچک ارتباط میداد در این قسمت قرار دارد.
مردم یونانی زبان در سرزمین اصلی یونان ساکن شدند. این افراد اوّلین منطقهٔ شهری خود را بنیانگذاری نمودند. این کار همزمان (یا پس از) سکونت آریاییان در ایران بود.
۷۷۶ پیش از میلاد
اولین مسابقات المپیک، در شهر المپیا، در جنوب یونان برگزار گردید.[نیازمند منبع]
۷۵۰ پیش از میلاد
یونانیها بوجود آوردن مستعمرات را در سرتاسر مدیترانه، آغاز کردند. آنها مستعمراتی روی جزیره سیسیلی و در جنوب ایتالیا، بوجود آورند.[نیازمند منبع]
۵۹۴ پیش از میلاد
قانون گذار آتنی، سولون، نخستین قوانین آتن در حوزه سیاست و قضاوت نوشت.[۱]
داریوش، پادشاه هخامنشی، در پشتیبانی از هیپیاس، حاکم پیشین آتن، سپاهی را روانه یونان میکند. آتنیها در جنگ ماراتون، ارتش مهاجم ایرانیها را شکست میدهند.
۴۸۰ پیش از میلاد
نیروهای ایرانی، به رهبری خشایارشا در جنگ ترموپیل، سپاه اسپارت، را در هم میکوبند. و سپس آتن را فتح میکنند. مدتی بعد ناوگان دریایی ایران و آتن در جنگ سالامیس، درگیر میشوند. پس از نیمی از روز درگیری، ناوگان ایران صحنه جنگ را ترک کرده و خشایارشا به ایران بازمیگردد.
۴۷۹ پیش از میلاد
نیروی زمینی ایران به رهبری مردونیه، برای بار دوم آتن را فتح میکند. سپس نیروهای متحد آتن و اسپارت، ایرانیان را محاصره کرده و در جنگ پلاته آنان را شکست میدهند. تاریخنگاران یونانی از این جنگ به عنوان پایان حضور نظامی ایران در یونان یاد میکنند.[۳]
۴۲۹ - ۴۶۲ پیش از میلاد
آتن در عصر پریکلس، ژنرال و سیاستمدار یونانی، شکوفا شد. بهترین بخشهای تپه آکروپولیس از جمله معبد بزرگ پارتنون برای ایزدبانو آتنا، در این زمان ساخته شد.
۴۰۴ - ۴۳۱ پیش از میلاد
دو اتحادیه یونان، اتحادیه دلوس به رهبری آتن و اتحادیه پلوپونزی به رهبری اسپارت برای بدست گرفتن کنترل یونان با هم وارد جنگ میشوند. جنگ پلوپونز مدت ۲۷ سال طول کشیده و با پیروزی قطعی و کامل اسپارت که از پشتیبانی کوروش کوچک، شاهزاده هخامنشی برخوردار بود، تخریب دیوارهای آتن و نابودی دموکراسی این شهر به پایان رسید.
۳۳۸ پیش از میلاد
[فیلیپ] اهل مقدونیه، پدر اسکندر، در جنگ چایرونی، سراسر یونان را فتح میکند. پیروزی فیلیپ، عصر استقلال مناطق شهری یونان را پایان میدهد. پس از او اسکندر مقدونی، کار پدر را تکرار کرده و یونانیان را مجبور به اطاعت میکند.
۱۸۷ پیش از میلاد
با شکست فیلیپ پنجم مقدونی، رمی ها جای مقدونی ها را در یونان میگیرند.
دستاوردهای فرهنگی دولت ـ شهرهای یونان در طول دوران قدیم (۵۰۰ قبل از میلاد ـ ۵۰۰ میلادی) برای مدت هزار سال جهان غرب را تحت تأثیر قرار داد. دانشمندان یونانی اکتشافاتی در امور طبیعی انجام دادند. فلاسفه نظریاتی در زمینه اداره جوامع را به جهان ارائه دادند و هنر و درام یونانی شکوفا شد.
فیلسوفان، نویسندگان و هنرمندان یونان باستان
توجه شود که برخی از این بزرگان، لزوما یونانی نبوده بلکه آثارشان را به زبان یونانی نوشته اند.
فیثاغورث، فیلسوف و ریاضی دان یونانی، رابطه بین ضلعهای مثلث قائم الزوایه را کشف کرد. ۵۵۰ پیش از میلاد
فیلسوف یونانی، آناکسیمنس اهل سیلتوس، واقع در آسیای صغیر «ترکیه کنونی)، سعی میکند که آغاز جهان و ساختار آنرا کشف کند.
او نتیجه میگیرد که هوا مهمترین ماده جهان است. ۵۴۵ پیش از میلاد
آیسوخلوس، نمایشنامه نویس یونانی، را برای موضوع نمایشنامههایش، مورد استفاده قرار میدهد. مشهورترین نمایشنامه او به نام «اورستیا» سرگذشت یک خانواده سلطنتی را در طول «جنگ تروا» نشان میدهد. ۵۲۴ پیش از میلاد تا ۴۵۶ پیش از میلاد
ستاره شناس یونانی، آناکساغورس، متوجه میشود که نور ماه انعکاس نور خورشید است. پریکلس، سردار آتنی، واریپیدس (اریپید)، تراژدی نویس نامدار، در محضر وی تعلیم مییابند. ۴۲۸ - ۵۰۰ پیش از میلاد
سوفوکلس، تراژدی نویس نمایشنامه مینویسد. معروفترین نمایشنامه او «ادیپ شهریار» نام دارد که سرگذشت پادشاهی را که ندانسته پدر خود را به قتل میرساند و با مادر خود ازدواج میکند، به تصویر میکشد. در حدود ۴۰۶ - ۴۹۶ پیش از میلاد
اوریپیدس، تراژدی نویس یونانی، نمایشنامههایی را بر پایه اساطیر یونان مینویسد. مشهورترین نمایشنامه وی، «مده ا»، داستان زنی است که فرزندان خود را به قتل میرساند. در حدود ۴۰۶ - ۴۸۶ پیش از میلاد
فیدیاس، مجسمه ساز یونانی، مجسمههایی برای معبد «پارتنون» در آکروپولیسآتن. در حدود ۴۳۰ - ۴۹۰ پیش از میلاد
سقراط، فیلسوف یونانی و ملقب به پدر فلسفه، در آتن به تدریس میپردازد. مقامات آتن از عقاید او به خشم میآیند و او را به مرگ محکوم میکنند. او با نوشیدن شوکران، خودکشی میکند. در حدود ۳۹۹ - ۴۷۰ پیش از میلاد
آریستوفانس (آریستوفان)، نمایشنامه نویس یونانی، در نمایشنامههای کمدی اش مسائل روز را در قالب طنز مورد بحث قرار میدهد. برای مثال، نمایشنامه «ابرها»، فلاسفه آتن را به طنز میکشد. در حدود ۳۸۵ - ۴۵۰ پیش از میلاد
افلاطون، فیلسوف یونانی، نخستین دانشگاه ، «آکادمی»، را در آتن دایر میکند و مردان جوان در آن به تحصیل فلسفه میپردازند. وی در رساله «محورات»، مجموعه مباحثات استاد خویش، سقراط، را با اهالی آتن به رشته تحریر در میآورد. او با انتشار «رساله جمهوریت» به بیان عقاید خویش درباره نحوه اداره یک حکومت ایده آل میپردازد.
در زبان یونانیان قدیم، کلمه فلسفه به معنی «عشق به دانایی» است. در طول سالهای ۳۰۰ ـ ۵۰۰ قبل از میلاد، تمامی علوم عقلانی رونق یافتند.در ۳۴۷ - ۴۲۷ پیش از میلاد
ارسطو، فیلسوف یونانی، تعلیم و تربیت اسکندر مقدونی را که بعدها به سرداری بزرگ مبدل شد، به عهده میگیرد. ارسطو در آتن، مدرسهای به نام لیسیوم (لوکیون) تأسیس میکند. وی رساله «سیاست» را مینویسد و در آن به بحث درباره شش روش اداره حکومت میپردازد. او همچنین «نمودار نردبانی طبیعت» را که در آن موجودات زنده بر اساس پیچیدگی ساختمان بدنشان طبقه بندی شدهاند، ابداع میکند. در حدود ۳۸۴ تا ۳۲۲ پیش از میلاد
در شهر اسکندریه، که بهوسیله یونانیان در مصر بنا گردید، پزشکی به نام هیرو فیلوس به منظور بررسی دستگاه عصبی و اجزای بدن انسان، به تشریح اجساد میپردازد. در حدود ۳۳۵ تا ۲۸۰ پیش از میلاد
اقلیدس، ریاضیدان یونانی، مقدمات هندسه را به وجود میآورد. در حدود ۳۳۰ تا ۲۷۵ پیش از میلاد
آریستارخوس (ارسطرخوس)، ستاره شناس یونانی، خورشید را به جای زمین، مرکز علم میپندارد. در حدود ۳۱۰ تا ۲۳۰ پیش از میلاد
ارشمیدس در موطن خود، شهر سیراکوس (سوراقوسا)، به کشف این نکته که هر شیئی به اندازه حجم خود آب جابجا میکند، نائل میگردد. وی دستگاهی برای بالا کشیدن آب، پیچ ارشمیدس، اختراع میکند. و نام خود را بر آن میگذارد. سربازان رومی در جریان محاصره سیراکوس، ارشمیدس را به قتل میرسانند. در حدود ۲۸۷ ـ ۲۱۲ پیش از میلاد
تسبیوس اسکندرانی (اهل اسکندریه) ساعت آبی و تلمبه فشاری را اختراع میکند. در حدود ۲۰۰ پیش از میلاد
هیپارخوس (ابرخس)، ستاره شناس یونانی، فهرستی از اسامی ستارگان، گردآوری میکند و زمان کسوفهای خورشیدی را محاسبه میکند.
در حدود ۱۶۸ تا ۹۰ قبل از میلاد بطلمیوس در شهر اسکندریه مصر، که به دست یونانیان بنا شده بود، با استفاده از طول و عرض جغرافیایی، نقشهای از جهان شناخته شده آن زمان، ارائه میدهد. در حدود ۱۴۴ تا ۱۲۷ پیش از میلاد
پارتنون معبد خداي آتنا در آتن، بهیادماندنی ترین نماد یونان باستان است.
خدایان المپ یا المپ نشینان ۱۲ تن بودند که پس از سرنگونی تایتانها[۱] به حکومت پرداختند.
مقر خدایان بزرگ و اصلی قله کوه المپ[۲] است. کوه المپ محل نبرد تایتانها با خدایان دوازده گانه بود و بعدها هم به عنوان محل زندگی خدایان از آن نام برده شد. تمام المپنشینان به نوعی با یکدیگر خویشاوندی داشتند و بنا به شرایط زمانه هر از گاهی یک یا چند تن از آنها بیشتر مورد توجه قرار میگرفت. برای مثال اگر در زندگی واقعی، همسر حاکم یا شخص قدرتمند منطقه از شخصیت قوی یا خانواده مهمتری بود، خدایان زن و به خصوص هرا[۳] که خدای مادر بود مورد توجه میگرفت؛ اگر جنگی در میان بود، معبد خدای جنگ بیشتر مورد توجه قرار میگرفت. از این قله مرتفع زئوس خدای خدایان فرامین خود را به سایر خدایان صادر میکند خدایان هر کدام خانهای مخصوص خود دارند.
قلهٔ المپ مرتفعترین قلههای یونان است، شعرا فکر میکردند این قله با آسمان تماس دارد.
هستیا جای خود را به دیونیسوس داد تا در میان انسانها زندگی کند. هادس نیز گرچه همواره از خدایان مهم به شمار میرود، در زیر زمین جای دارد.
یونانیان میگویند وقتی بین سه خدای اصلی یعنی زئوس، پوزئیدون و هادس پشک انداختند آسمانها به زئوس، زمین به پوزئیدون و زیر زمین به هادس رسید. اینها هر سه با هم برادرند و پسران کورونوس خدای کشت و زرع اند. کورونوس در دیار هادس است و در غیاب وی زئوس تواناترین خدایان به شمار میرود.
الفبای یونانیالفبایی است که زبان یونانی از سده نهم پیش از زایش عیسی بدان نگاشته میشود. این الفبا یکی از کاملترین سامانههای الفبایی و نیز کهنترین الفبایی است که هنوز نیز کاربرد دارد. در گذشته برای نشان دادن شمارگان نیز از این الفبا سود برده میشد ولی امروزه یونانیان از نمادهای ریاضی برای نشان دادن شمارهها بهره میبرند. الفبای یونانی از الفبای فنیقی گرفته شده است. همچنین الفبای گوتیک، سیریلیک و لاتین نیز از این الفبا گرفته شدهاند. حتا برخی میانگارند که الفبای ارمنی نیز از این الفبا بهدست آمده باشد.
زبان یونانی(Ελληνικά, IPA: [eliniˈka] — "Hellenic") تاریخ مستند ۳۵۰۰ ساله دارد که از تک تک زبان یگانه خانواده زبانهای هندواروپایی کُهَنتر است.
زبان یونانی با هیچیک از دیگر زبانهای هندواروپایی در یک گروه قرار نمیگیرد. زبان یونانی باستان (ancient greek) بهعلت برخورداری از ادبیات غنی هنوز دوستداران فراوانی دارد. عده زیادی از مردم جهان مایل هستند آثار ارزشمند هومر، سوفکلس و آیسخولس (آشیل) را به زبانی که این ادبیات در آن پدید آمده، مطالعه کنند. علاوه بر آن، هنوز از گنجینهٔ لغات این زبان برای واژهسازی علمی و فلسفی استفاده میشود.
الفبا
الفبای یونانی ۲۴حرف دارد که در زیر از راست به چپ مرتب گردیدهاند :
فهرست شهرهای یونان که بیشتر از ۱۵٬۰۰۰ نفر جمعیت دارند. ارقام جمعیت شامل حومهها و یا شهرهای مجاور نمیباشد لذا در شهرهای بزرگتر ارقام تنها نشاندهندهٔ بخشهای مرکزی است و نه منطقهٔ شهری وسیعتر. اسامی حومههای آتن یا سالونیک مورب نگاشته شدهاند.
توضیحات اعداد: ۱ حومهای از آتن در ابرشهر آتن ۲ حومهای از سالونیک در ابرشهر سالونیک ۳ شهری از شهرستان پیره ۴ حومهای از سالونیک در منطقهٔ شهری سالونیک ۵ حومهای از آتن در منطقهٔ شهری آتن
یونان دارای تاریخی ویژه و پرحادثه است و دارای میراث فرهنگی است که به طور قابل توجهی دارای نفوذ در آفریقای شمالی و منطقه خاورمیانه است و ساختاری بنیادی برای فرهنگ اروپا و آنچه امروز به عنوان غرب خوانده میشود به حساب میآید.
امروز یونان کشوری توسعه یافته و یکی از اعضای اتحادیه اروپا (از ۱۹۸۱ میلادی)، عضو اتحادیه اقتصادی و پولی اتحادیه اروپا (از ۲۰۰۱ میلادی)، ناتو (از ۱۹۵۱ میلادی)، منطقه همکاری و بهره برداری اقتصادی یا OECD (از ۱۹۶۰ میلادی)، آژانس فضایی اروپا یا ESA (از ۲۰۰۱ میلادی) است.
سواحل دریای اژه یونان به طور غیر منتظرهای شاهد بروز اولین تمدن پیشرفته در اروپا بود که امروز (تأثیرش) بخشی جدانشدنی از ساختار و فرهنگ و توسعهٔ سیاسی در غرب است. در یونان باستان پسرها مهمتر از دخترها در نظر گرفته میشدهاند.
تقسیمات کشوری
یونان حدود ۶۰۰۰ جزیره دارد که تنها ۲۲۷ مورد آن دارای سکنه است. مالک بسیاری از این جزایر افراد ثروتمند جهان هستند.
کشور یونان به ۱۳ استان (به یونانی: Περιφέρειες، تلفظ: پــِریفِرئیـِس) تقسیم شده است. این استانهای نیز به نوبه خود به ۵۴ شهرستان تقسیم شدهاند.
رشد تولید ناخالص داخلی یونان از بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا بیشتر بودهاست. صنعت گردشگری یکی از منابع عمده درآمد زایی برای یونان است و ۱۵٪ از سهم تولید ناخالص داخلی را شامل میشود. به طور مستقیم و غیر مستقیم ۱۶٫۵٪ از نیروی کار یونان در این صنعت به کار گرفته شدهاند.
نیروی کار یونان بالغ بر ۴۹۰۰۰۰۰ نفر است که در میان کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بعد از کره جنوبی در رتبه دوم قرار دارد. بر پایه یک نظر سنجی که توسط دانشگاه گرونینگن انجام شد یونان بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ در رتبه سوم ساعات کار در هر سال در بین کشورهای اروپایی قرار دارد.به این ترتیب یونانیها در هر سال ۱٬۸۱۱ ساعت کار کردهاند. در سال ۲۰۰۷ کارگران متوسط ۲۰ دلار در هر ساعت تولید کردهاند.این رقم مشابه اسپانیا و کمی بیش از نصف متوسط تولید کارگران در آمریکا است.نزدیک به یک پنجم نیروی کار را مهاجران خارجی تشکیل میدهند که در بخشهای کشاورزی و ساخت ساز به کار گرفته شدهاند.
سوپر لیگ فوتبال یونان بالاترین لیگ حرفهای فوتبال در کشور یونان است که از ۱۹۵۹ میلادی تاکنون در این کشور برگزار میشود. این لیگ از ۱۶ تیم که از سراسر کشور یونان در آن شرکت میکنند برگزار میشود. المپیاکوس و پاناتینایکوس از موفّقترین باشگاههای یونان هستند.
دسته دوم ارواح طبيعت و Nymphai را در بر مي گيرد. نيمف ها و پری ها خدايان درجه پايين مؤنث بودند و لذا آنان را روح (Spirit) مي نامند و در رودها و جنگلها ساکن بودند. برای نمونه نايديس (Naiades) پری آبها که در رودها ، چشمه ها و آبشارها مي زيست ، درايديس (Dryades) پری درختان و ستر (Satyroi) خدای جنگل ، که در افسانه های يونان نيمي مرد با گوش ها و دم اسب و در افسانه های روم نيمي مرد نيمي بز با شاخ و گوش و پاهای بز تصور مي شد.
دسته سوم ارواح تأثيرگذار بر حالات رواني انسان بودند همانند خواب،مرگ،عشق ، نفرت و ...
دسته چهارم
Theoi Ouranioi خدايان آسمان
Theoi Einalioi خدايان درياها
Theoi Khthonioi خدايان زير زمين
Theoi Geoggikoi خدايان حاصلخيزی و کشاورزی
Theoi Nomioi خدايان روستايي(Rustic) [واژه Rus به معني روستا ريشه لاتين Rustic مي باشد.]
Theoi Olympioi خدايان Olympian
Theoi Titanes & Theoi Titanidesخدايان تيتان که به صورت انسان های غول پيکری بودند.
Apotheothenai آن دسته که فناپذير بودند و سپس به خدايي رسيدند.Apotheothenai از واژه يوناني apotheoun به معني "خدای چيزی ساختن" برگرفته شده که apotheoun از پيشوند apo به معني "از" و theos به معني "خدا" که جمع آن theoi ست ، ساخته شده است.
دسته پنجم شامل دوازده خدای بزرگ المپ که فرمانروای ديگر خدايان زيردست بوده ، پرستش مي شدند. چنانچه در ستايش آنها و پيشکش نمودن قرباني و شراب کوتاهی رخ مي داد موجب کيفر می شد. آرتميس (Artemis) ، آفروديت (Aphrodite) و ديانيسوس که دارای امتيازات و دايره هحدودتر قدرت بودند ، به ويژه نسبت به اين امر هوشيار و مراقب بودند.
دوازده خدای بزرگ المپ بر تمام جنبه های زندگي انسان تسلط داشته ، آنها را اداره مي کردند. زئوس (Zeus) بر سرنوشت ، فرمانروايي و آب و هوا خدايي مي کرد ؛ هرا (Hera) بر زنان ، ازدواج و زايمان ؛ پوسدن (Poseidon)، برادر زئوس ، بر درياها و رودها،اسبها و زمين لرزه ها؛ ديمتر (Demeter) بر کشاورزی و زندگي پس از مرگ ؛ آتنه (Athene) بر پيشه و هنر و نيز خدای رايزني بود ؛ هيفستس (Hephaestus) خدای آتش و فلزکاری ؛ آرس (Ares) خدای جنگ ؛ آفروديت (Aphrodite) خدای عشق ؛ آپولون (Apollon) خدای موسيقي ، غيبگويي و بيماری و شفا ؛ آرتميس (Artemis) خدای شکار ، بيابان و کودکان ؛ هرمس (Hermes) خدای سفر ، داد و ستد و چارپايان اهلي و ديونيسوس (Dionysos) خدای شراب ، جنون و زندگي پس از مرگ .
ديگر خدايان پانتئون در دايره قدرت يکي يا چند خدا از خدايان المپ قرار مي گرفتند.
برخی منابع به نادرستي هادس (Hades) ،پيشگوی مرگ را در ميان دوازده خدای بزرگ المپ دسته بندی می کنند در حالي که او هيچ نقشي در زندگي جانداران نداشت و معمولا پرستش نمي شد. بلکه ديمتر و دخترش پرسفون (Persephone) و ديونيسوس به عنوان خدايان زندگي پس از مرگ پرستش مي شدند.
هر يک از خدايان المپ نشانه های ويژه ای داشتند که در نقاشيهای به جای مانده به ويژه نگارهای روی ظروف و گلدانها در کنار اين خدايان به چشم مي خورد.زئوس به همراه برق و آذرخش ، شاخه ای از درخت کنار یا همان لوتوس و عقاب نگارگری می شد.پوسدن يا نپتون نيزه ای با چنگک سه سر داشت که در لاتين Trident ناميده مي شود . (Tri به معني سه و dent يا Dens به معني دندانه).نقاشيهای هرا نيز با شاخه ای از درخت کنار ، تاجی بر سر و شير نر همراه بود.نشان ديمتر نيز دانه جو و حبوبات و شاخه کنار و يک مشعل بود. آتنه و آرس با خود و نيزه ، آفروديت نيز با فرزندش اروس. هيفستس با پتک و انبر و يک درازگوش. آپولون نيز با تاجي از برگ غار ( در يونان باستان آن را به نشانه افتخار بر سر مي نهادند) و همچنين يک چنگ و تير و کمان که به همراه نيزه های شکار و آهويي کوهي در کنار نقاشي آرتميس نيز جلب توجه مي نمود، نقاشي شده است.هرمس نيز با کلاه لبه پهني - که يونانيان به آن Petasos مي گفتند- و چکمه های بالدار در نقاشيهای به جای مانده از يونان باستان قابل تشخيص است.ديونيسوس نيز به همراه درختان تاک و پلنگي نقاشي مي شده.
دسته ششم شامل هيولاها ، غول ها و حيواناتي چون اژدها مي شد.اسطوره شناسي يونان پر است از بسياری از اين هيولاها ،از غول ها ، اژدها ها و ديو ها گرفته تا قنطورس ها (Centaur) ، مخلوقات افسانه ای با بالاتنه انسان و پايين تنه اسب یا اسفينکس ها (Sphinx)، موجودات افسانه ای دارای بدن شير و سر و سينه زن و يا گريفين ها (Griffin) ، مخلوقات افسانه ای با سر و بالهای عقاب و بدن شير.همچنين جانوران افسانه ای از قبيل قوچ زرين پشم و پگاسوس (Pegasus) اسب بالدار نيز در ميان اساطير ديده مي شوند. از ديگر هيولاها (Monster) مي توان به نمومه های زير اشاره کرد:
مينوتروس (Minotauros) مخلوق افسانه ای با سر گاو و بدن مردانه پوشيده از مو، بومي کريت از جزاير يونان .
ادامه مطلب + نوشته شده در پنج شنبه 11 آبان 1391برچسب:,
اساطير مجموعه داستانها و افسانه هايي است که بيشتر درباره خدايان و موجودات افسانه ای نقل مي شده است. بيشتر اين اساطير از دوران باستان سينه به سينه بازگو شده و سند مکتوبي از آنها به جای نمانده است و در بسياری موارد نيز تنها مي توان به آثار و نقوش به جای نمانده بر روی اشياء و ظروف باز مانده از گذشتگان استناد نمود. اما هدف گذشتگان از چنين داستانها و افسانه هايي چه بوده است ؟ آنچه مسلم است اين داستانها و افسانه ها تنها به منظور سرگرمي به وجود نيامده اند. در واقع پيشينيان اساطير را به عنوان پاسخي برای پرسشهايي درباره طبيعت و زندگي خود باور داشتند. اين اساطير باورها و جهانبيني يک قوم را تشکيل مي داد.پاسخي بود به اينکه چرا جهان بدين گونه است ، پاسخي به چگونگي پيدايش جهان، علل پيشامدها و رخدادهای طبيعي و ارتباط ميان آنها. بدين گونه گذشتگان برای پرسشهاي ذهن علت جوی خود ، پاسخي مي يافتند.مثلا علت بارش باران ، فصول گوناگون، صدای رعد و حتي پرسشهاي بنيادی تر نظير پيدايش هستي ، سرچشمه حيات ، مرگ و زندگي پس از آن. برای نمونه يونانيان باستان آغاز گيتي را از خائوس (Khaos) مي دانستند.اين اساطير در باورهای ديني و مذهبي نيزريشه داشتند.رسوم و مراسم مذهبي با الهام از اساطير شکل گرفتند و بدينسان اساطير الوهيت يافته ، پرستش مي شدند.مردم نيز برای خشنودی آنها و دفع بلا و غضبشان هدايا و قرباني هايي پيشکش مي نمودند. مثلا در بيشتر فرهنگها خشکسالي يا شيوع بيماری و قحطي را بلايايي از جانب خدايان مي دانستند و برای دفع آنها به نذر و نياز مي پرداختند.
همچنين پيشينيان در بيشتر فرهنگها جهان را ترکيبی از نيکي و بدی مي شمردند و تعادلي ناپايدار را ميان نيروهای نيکي و بدی باور داشتند و حتي بسياری پيشامدها و رخدادهای طبيعي را به بهم خوردن اين تعادلي ناپايدار نسبت مي دادند. نظير شب و روز يا تغيير فصول.گاه عقيده بر آن بود که نذر و نياز بر قدرت خدايان در رويارويي با نيروهای بد مي افزايد.
اعتقاد به خدايان متعدد (Polytheism) بيشتر در ميان اقوام وابسته به آريايي يا هند-اروپايي ديده مي شد.در نقطه مقابل سامي ها و فرهنگ های تحت تأثير بودا به گونه ای وحدت وجود (Pantheism) معتقد بودند.
در حدود چهار هزار سال پيش آريايي های بدوی که در شمال فلات ايران و نواحي مجاور دريای سياه و خزر مي زيستند، پراکنده شده ، دسته ای به فلات ايران و هند سرازير شدند . دسته ای نيز به يونان و ايتاليا و اروپای جنوبي رهسپار شده ، دسته ای ديگر هم به آلمان ،اسکانديناوی و اروپای غربي رفتند. بخشي نيز راهي اروپای شرقي و روسيه شدند. با آنکه هر يک از اين دسته ها با بوميان اين نواحي آميختند و از فرهنگ بومي تأثير پذيرفتند اما شالوده و رِيشه فرهنگ و زبان اين نواحي را تشکيل دادند.در واقع زبان ها و لهجه های سنسکريت ، اوستايي،پهلوی،فارسي،لاتين،يوناني،ژرمني ، اسلاوی و تمامي زبان ها و لهجه های اروپا به جز فندلاندی،مجار،استوني و ترکي ريشه يکساني دارند.مشترکات فرهنگي و زباني اين اقوام بسيار است و نمود آشکار آن را مي توان در تشابهات ميان اسطوره های آنها به وضوح ديد..برای نمونه ديئوس خدای آسمان و روز و بهشت در سنسکريت ، همان زئوس يونانيان ، ژوپيتر (iov-pater به معني پدر بهشت در لاتين) و تير از ايزدان ايران و Tyr در اروپای شمالي همه از يک واژه هستند.اهورا در پهلوی ، اسورا در سنسکريت و Aser در اسکانديناوی به "خدا" گفته مي شد.
در اين ميان به بررسي کوتاه اساطير يونان مي پردازيم.بسياری از اين اساطير در قرون هشتم و نهم پيش از ميلاد به دست هومر (Homer) در کتاب ايلياد (The Illiad) و همچنين در قرون هفتم و هشتم پيش از ميلاد به دست هسيود (Hesiod) گردآوری شد.
اساطير يونان باستان را مي توان به شش دسته تقسيم نمود:
Protogonoi: ريشه اين كلمه از nothingness يا نيستي مي آيد و به نخستين خدايان ابدي كه اساس و ريشه هستي را از قبيل زمين ، دريا ،آسمان، شب و روز تشكيل مي دهند گفته مي شد.اين خدايان همزمان مي توانستند به شكل انسان نيز درآيند. براي مثال گايا (Gaia) که همان زمين بود بيشتر در شكل زني خوشرو در ميان خدايان جوانتر ظاهر مي شد
ادامه مطلب + نوشته شده در پنج شنبه 11 آبان 1391برچسب:,
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
یونان و
آدرس
kerberos.LXB.ir لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.